Festivalknas i huvudet

Vad innebär då festivalknas i huvudet?
Jo, dels har jag varit helt knäpp hela dagen (källa: Made & Hira), lite övertrött sen helgen skulle jag tro.
Dessutom har jag spenderat delar av dagen med att surfa runt på nätet och lite coolt kollat upp olika intressanta festivaler. Jag tänkte dela med mig!!! Jag har skitsvårt att välja kan jag meddela, och välja måste jag göra.
Kan hända att jag har varit lite partisk och bara nämnt band jag gillar eller nästan gillar.

Siestafestivalen, som visserligen är outförbart, har SMK, Daniel Adams-Ray och Oskar Linnros. Dessutom lite schyssta akter som Asking Alexandria, August Burns Red, Adept och HerBrightSkies. Förmodligen bra att inte ens möjligheten finns. Alltså, ett alternativ ur vägen.
2-4 juni, pris: 995 plus förköpsavgift.

Peace and Love kör några relativt nya favoriter som Kings of Leon och återkommande mr Adams-Ray mixat med gamla gubbar från Foreigner och Journey. Detta innebär absolut den skönaste bandmixen den här sommaren skulle jag tro! Förutom det drar de även på med (hyfsade men ganska överskattade) 30 Seconds To Mars, All Time Low, Bad Religion, Asta Kask, Mimikry och Maskinen.
28 juni-2 juli, pris: 1835.

Hultsfredsfestivalen, som jag visserligen är måttligt besviken på efter förra årets katastrof-inställning, har ändå några av mina nyare favoriter i form av Johnossi, Oskar Linnros och även de har släpat Daniel Adams-Ray till sin line-up.
14-16 juli, pris: 1200.

Hurricane är en tysk festival som Emma nämnde för mig, tyvärr I must say. Bra line-up, men inte perfekt. De har My Chemical Romance som jag verkligen skulle döda för att få se varje dag. Lite skön musik genom Foo Fighters, Blink 182 samt Gogol Bordello är inte heller något jag skulle tacka nej till. Utöver det är även Sum 41, All Time Low, Parkway Drive, Comeback Kid, Converge och smågulliga YouMeAtSix bokade för festivalen!
Annat positivt med festivalen är ju att öl är förbannat billigt i Tyskland.
16-18 juni, pris: ca 1700 med resa till Tyskland.

Metaltown har år efter år haft GRYMMA band som besökt festivalen, och trots detta faktum har jag aldrig varit där. I år är inte heller något undantag på bandsidan, jag faktiskt lite överväldigad av tanken att få se Bring Me The Horizon, Avenged Sevenfold och KoRn på samma festival. Att System of a Down, Cradle of Filth, Arch Enemy, Parkway Drive och The Black Dahlia Murder spelar är ju inte heller fy skam.
17-18 juni, pris: 1500.

West Coast Riot är en festival jag aldrig riktigt reflekterat över att den finns, jag glömmer i alla fall alltid bort namnet på den! Inte superimponerande i år heller, highlightsen är i alla fall Gogol Bordello, Sum 41 och All Time Low.
16 juni, pris: 650. (Är man sugen på att istället dra en tredagars är det möjligt att köpa en kombobiljett, Metaltown och WCR för 2050.)

Sonisphere är också en festival som haft grymma band på schemat, i år är det inte heller dålig med In Flames och det helt enkelt fantastiskt briljanta bandet Slipknot som jag gärna ser igen! Dead by April kan också vara värt att nämna i samband med Sonisphere även om de var bättre innan de blev så satans komersiella och sålde sina själar till radio och melodifestivalen.
9 juli, pris: 695 plus serviceavgift.

Emmaboda verkar vara en sån där mysig liten festival i klass med Siesta. I år kände jag knappt igen några band på deras line-up, men de har tre av mina favoriter; Slagsmålsklubben, Daniel Adams-Ray och Hästpojken. Skulle förmodligen vara skitvärt bara för att få se de tre banden.
28-30 juli, pris: 945.
Icke att förglömma i djungeln av festivalande är ju självklart Sweden Rock. Dock känner jag en viss besvikelse i jämförelse med förra årets band, det känns inte riktigt lika vasst i år. Det jag skulle tycka var värt och riktigt schysst att se skulle vara Whitesnake, Black Label Society, Clutch, The Haunted och Black Veil Brides. Sistnämnda kan ha mycket att göra med en galet snygg sångare.
8-11 juni, pris: 2390 (fyrdagars, som visserligen är slutsåld).
För internationalitetens skull får även Roskilde nämnas! Det enda jag har hört om festivalen är att den är stor, lerig och innehåller en och annan dansk (skåningar inräknade). Akterna jag tycker bör nämnas är Iron Maiden, Kings of Leon, Parkway Drive samt Mastodon.
30 juni-3 juli, pris: snabbt uträknat från DKK; 2045.
Sådär,  nu har ni inte bara en ULTIMAT festivalguide som kan hjälpa er på vägen utan även lite bättre koll på yours truly's musiksmak. Nice va?


Kommentarer
Maja

bra festivalguide faaaast du glömde Arvika, Way out west och putte i parken ;)! Putte är nog den festivalen jag allra helst vill åka på i år. Peace and Love ska ja ju jobba på så lixom ja kommer va där...Men mellan Arvika o Hulstsfred är valet jävligt svårt, vill båda, men de är ju samtidigt...sen finns de ju norrlandsfestivaler oxå som piteå dansar o ler o storsjöyran...De finns så många att man blir lite snurrig, tack för att du redde ut en liten bit av härvan ;)

2011-03-21 @ 18:28:57


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0