Spoiler-alert Breaking dawn pt. 2!

Jag tycker att det är roligt att låtsas vara filmkritiker, men för er som inte sett så kan det finnas spoilers!

Eftersom jag läst alla böcker och nu sett alla filmer tänkte jag ge en recension.
Film/bok 1-4.1: Svag tjej som behöver män för att överleva, en är vampyr, en är varulv. WOOOW.

Nej, det finns vissa delar jag gillar och vissa delar jag högst ogillar. We'll come to that.
Jag har alltså varit och sett nyaste och sista delen av Twilight-sagan, på bio för en gångs skull (förutom när Amanda tvingade mig att se första filmen två gånger på bio). Jag har inte riktigt kommit överens med mig själv om något riktigt betyg än, men jag tror att jag är inne på tre av fem. Faktiskt.

Vad talar då emot betyget?
1. Jag vet inte vem du är, men snälla, sluta framkalla ljud när vampyrerna visar sig i solskenet. Ja, det var skithäftigt när jag var sju och såg det i Disneyfilmer, men alltså. Nej. Sluta bara. Jättetöntigt. Glitter låter inte.
2. Som jag skrev har jag läst böckerna. Det finns alltid scener jag tycker missas i filmatiseringen, så ja. Det saknas viktiga scener för att ge ett bra helhetsintryck.
3. Bella's förmåga visas inte så mycket som den borde.
4. Den här är till alla som sett Harry Potter-filmerna, mer specifikt ni som sett halvblodsprinsen (film sex). Påminner inte Alec's förmåga OERHÖRT mycket om hur det ser ut när dödsätarna drar igenom stan och förstör Brockdale-bron?! Sjukt likt.

Vad talar för betyget?
1. Bella. I alla böcker samt filmer är det en tjej som är så beroende av starka män att hon inte kan överleva utan dem. Jag tycker det känns lite... bakåtsträvande. I senaste filmen, från och med att hon förvandlas till vampyr alltså, blir hon en starkare tjej och till och med skådespelerskan Kristen Stewert verkar ju kunna byta ansiktsuttryck.
2. I filmen finns en del humor, vilket jag gillar. Filmen är ingen komedi, men förmedlar ändå många skratt, särskilt till en början. Kanske för att detta avsnitt av boken är ganska "händelselöst" ur en kameras synvinkel.

Förutom mina plus och minus finns det ett långt avsnitt som jag inte riktigt vet vart jag ska placera det. Det gör mig konfunderad;
Carlisle dör. Jasper dör. Seth dör. Leah dör. Caius, Marcus och Aro dör.
I Alice's framtidsvisioner. Innan jag förstod att det var hennes visioner blev jag självklart oerhört upprörd eftersom det inte ens finns en fight i filmen. Jag satt med höjt ögonbryn under hela sekvensen. MEN! När jag förstod att det de visade var vad som kunde hända vid ett visst beslut från Volturis sida tyckte jag att filmmakarna var oerhört finurliga eftersom den halvan av boken egentligen är ganska, än en gång, "händelselös ur kamerans vinkel". Så jag har inte bestämt mig på vad jag tycker här än. Jag tror att jag tycker att det är bra.

Efter bion drog jag och Camilla en sväng till Bishops för att snacka vidare och ta en öl. Fin stämning! Nu är jag hemma och ska bestämma mig för om jag ska sova direkt eller se en film! HEJJJ


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0